Wednesday, January 19, 2011

Muhasabah Diri... Jom2

Betapa byk nikmat yg Allah beri pd kta????...Pernah x kta bersyukur atas apa yg d beri????...Atau kta trlupa kerna terlalu sibuk dlm mengejar dunia????

Smua itu tnya pd diri sndiri...Sy berusaha sedaya upaya utk memperbaiki diri yg selama ini alpa dgn cinta manusia dan keseronokan dunia... Apakah kta masih ada waktu utk berubah????Apakah kta masih ada waktu utk bertaubat???...Smua itu pasti ada selagi pintu taubat masih terbuka...

Jgn lah kta menjadi org2 yg rugi... Apabila Allah telah mengetuk pintu hati kta utk berubah...Apa yg kta perlu lakukan...Apakah menjauhi drpd kesedaran yg d beri atau terus hanyut dgn keseronokan dunia...

Pasti kalian akan cuba utk berubah ke arah yg lebih baik kan...Begitu juga diri ku ini...Yg begitu byk dosa skali...Aku menyesali sesuatu perkara yg tlh terjadi tp x dpt ku putar masa itu kmbali...

Apa yg dpt aku lakukan...Aku x dgr isi hati ku, aku biarkan ia...Aku berdoa byk2 utk ketetapan hati...Aku cuba jauhi benda2 yg dlarang Allah...Bersabar dan redha dgn ketentuan Illahi...

Btl jga apa yg org katakan..Jodoh itu tdk blh d ubah...Tlh d tetapkan sjak kta d Luh Mahfuz lg...Aku harap Allah berikan yg terbaik buat diriku...Yg akan menyayangiku atas dasar Allah...Yg bisa menemaniku ketika susah senang...Bisa membimbing ku...

Wahai bakal pendamping ku....Aku memohon maaf sekiranya aku telah menjadikan diri aku sprti ini...InsyAllah aku akan cuba utk berubah...Dgn sedaya upaya ku...Aku ingin diriku menjadi solehah buat dirimu...Aku harap kau hadir dlm diriku ketika kta tlh bersedia utk bersama hingga ke akhirnya...Aku harap kau bisa membimbing ku...Dan menjadikan aku wanita yg pling gembira d dunia dan akhirat...

Aku sedar aku tlh mengkhianati cintamu...Skarang aku cuba utk melupakan cintaku pd seseorang yg mungkin bkn jodohku...Maafkan aku dgn sikap aku yg x sepatutnya...Aku harap kau terima ku dgn seadanya...

Siapalah gerangan jodohku yg tlh d sediakan Allah buatku...Aku harap kau terbaik buat diriku...Insyallah...Aminnn...

P/S: Ketenangan hidup perlu d cari, jgn sesekali mengeluh kerna itu akan menjauhkan dirimu dr pencipta...Peringatan buat diriku yg sering alpa...=)

No comments: